Välkommen till vår sida om 50-tals klädstilar. Vi kommer att guida dig genom denna fantastiska årtionden och dom olika stilar som skapades inte bara av kända modedesigners men även i många fall av kvinnor själva och andra, viktiga faktorer som har bidragit till utvecklingen av kvinnor mode i denna perioden.
Modet på 50-talet dominerades av två skolor, modet från exklusiva modehus samt det nyuppståndna tonårsmodet. Kvinorna hade på sig dräkt med matchande handväska, bar välkammad knutfrisyr och pärlclips i öronen.
Ungdomsmode varierade desto mer: Snusnäsduk om halsen, platta ballerina skor som var målade i rutigt randigt, prickigt. Unga kvinnor bar axellös klänning med korsettliv och stor vidd i kjolen.
Mode på 1950-talet varierade mycket från början till slut. Kanske inte riktigt lika extrem som på 60-talet men med 50-tals mode introducerades många nya stilar samt stilar som hyllade även 1920-talet. Midjan var viktig faktor på 1950-talet. Vissa kvinnor gillade verkligen perfekt passform för Dior klänningar, medan andra tyckte klänningar utan midja, ofta kallad "säck klänningar."
Det viktiga var att folk började känna lite mer frihet när det gällde deras klädval. Människor var inte längre tvungna att anpassa sig till ett visst utseende för vissa situationer. De första åren efter andra världskriget kan betraktas av modehistoriker som en övergångsperiod, en period av famlande efter linjerna i vilken mode skulle fånga kvinnors intresse.
År 1951 var modevärlden orolig på exakt var midjan bör vara. Många designers,särskilt Dior,anställde olika tekniker som förde midjan högre. En högre midja gav klänningen en längre utseende, när i själva verket de flesta hemlines hade bara sjunkit ungefär en tum.
Andra populära stilar i 1951 inkluderar: Skräddarsydda tweed klänningar,päls beslag (persiska lamm, ocelot och sibet katt), kort decollete klänningar med lock-up jacka ankellång middag klänningar, rockar tillverkade av lurvig material,bredbrättad, grunda Crowned hattar, små dagtid hattar prydda med juveler- broscher, höga kubanska klackar. Mörkgrå och rödgods lika typer av gröna (från emerald till mörk gran), blå och turkos Peacock intervall, kungsblå & svart combo, purple & lavendel och orkidé rosa.
Slutgiltig svar på frågor om midjan kom 1952. Uttrycket "den vandrande midjan"myntades på Paris vårkollektion och midjan fortsatte att vandra till den grad att till slut helt försvinna under årets gång. Hög midja, låg midja, naturlig midja, ingen midja: alla hade sina favoriter.
De två huvudläger fortsatte att ledas av Dior och Balenciaga. Diors markant höga midjor vidareutvecklades och hans tidigare prinsessklänningar fick en gjuten figurin linje, som följde figuren så nära som en baddräkt från hög hals genom midjan till höfterna. Andra designers övergav Dior hög midja lägret och gick över till Balenciaga, som lägger all sin styrka och auktoritet bakom hans slappa midja klänningar och middy linjer kostymer.
Den korta klänning delades in i två huvudtyper: Den första karakteriseras av smala höljen, med axelbandslösa, grimma eller camisole toppar som täcks med boleros i mörka färger, för att bära på teatern eller restaurang. Till den andra tillhörde korta dans klänningar, med bouffant kjolar.
1953 inleddes i känslan av elegans och slank, allt handlade om att vara ung och sofistikerade på en och samma gång. Hemlines, midjemått och hårfäste blev kortare. Slagord vid den tiden var "form" och "glans". Unga kvinnor fortsatte att bära Crinoline kjolar med knäppta midjan och breda läderbälten.
Den formpassande siluett mjukgjordes genom distinkt bulk i toppen, av en back-vidgande profillinje samt manschett eller vika runt halsen och bröstet. De vidöppna necklines fylldes i äntligen med pärlor eller mjuka halsdukar. 1954 mode präglades av en subtil, elegant stämning. Mjuk och ofta färgglad, kvalitet tyg hög var högt efterfrågat. Dräkten var mycket populär denna är. Rockar kom nästan alltid med matchande klänningar och jackan.
År 1955 hade damkläder en enkel, ung och sexig look. Det fanns fortfarande starka influenser från 1920-talet , men det skedde på ett subtilt, modern stil. Kvinnor älskade mantlar och sällan bar bälten,famn linjen var hög och runt. Mode 1955 var starkt påverkad av asiatisk design från Japan och Indien i synnerhet. Tunikor var mycket populära, vilket gör sig gällande i kollektioner från Charles James till Givenchy. Designers gjorde också ett försök att bredda axeln utan stoppning. Många kunde göra det genom att ge skräddarsydda ärmarna liten rundad bula på toppen.
Mode 1956 tog en skarp sväng till mer elegant och inriktade. För de senaste två åren hade kvinnorna burit enklare konstruktioner, men i 1956 ville de ha något nytt, lite mer klassiska, mer personliga och mer formella.
1957 kom korta, icke-monterade kavajer ofta med mässingsknappar och fickor, nästan alltid öppnade för att visa blusen inne; ärmar skalades tillbaka för att visa en skjorta manschetter; förfalskningar av pärlor och färgade stenar runt halsen, eller en malteser kors blinkande på en kavajslag.
Bretons ligger högst upp på baksidan av huvudet; pullovrar som matchade en jacka foder; tröjor, tweed och brokader; hennes berömda spets aftonklänningar - allt stämplade med elegant nonchalans. Mode 1958 fokuserade mycket på att ändra formen av silhuetten. Medan många hatade löst sittande säck klänningar, kämpade designers för att komma upp med en ersättare.
Den triangulära "trapets" form infördes men ansågs vara för extrem för många kvinnor. Hattar, skor, hår och päls var alla viktiga i 1958 garderob. Populära färger var ljust gul, vibrerande blått, violett (från lila till kungliga lila), smaragdgrön och röda (inklusive magenta, rosa och fuscia). Den populära basfärg var sand beige.
År 1959 hade många designers skapat nya silhuetter genom att försöka vika dom stora tygstycken runt hela kroppen. Necklines tog svepande vinklar, vilket skapade en geometrisk balans runt axlarna och halsen. Tyg och trimning gav en känsla av lyx. Päls som mink, sobel, leopard, räv, samt jordekorre och även tiger och zebra såldes över hela världen. Frack gjordes av metalliskt brokad, sammet eller satin eller så var den täckt i paljetter.
50-tals frisyrer var mycket inflytelserika. Femtiotalet var en tid av välstånd efter att ha genomgått svårigheten av andra världskriget. Det var också under denna tid som nya hårvårds produkter introducerades på marknaden. I själva verket köpte de flesta kvinnor i ett steg hårfärger så att de kan göra det lätt hemma.
Modebranschen under denna tid var starkt präglat av massmedier som innehåller filmer,annonser samt tidskrifter och TV. Dessutom hade kända filmstjärnor som Elizabeth Taylor har, Grace Kelly, Sophia Loren och andra skapat en stor inverkan på de senaste frisyrer.
Andra stjärnor som Marilyn Monroe blev känd på grund av deras varumärke såg ut. Under 1950-talet var det år då nya frisyrer experimenterades dom som var rika. Kvinnor älskade att följa frisyrer av deras favorit kändisar, från korta pixie frisyrer till stora lockar.
50-talet var inte bara en klassisk period, men det var också en romantisk period. Detta är anledningen till att många kvinnor idag vill imitera 50-talet frisyrer. Men också för att de älskar 50-talet mode, eftersom det verkligen inspirerar dem.
På 1950-talet slog skoindustrin produktionsrekord nästan varje år. 1955 fanns 576,000,000 par skor som tillverkas enbart i USA som vid den tiden var ett rekord. Nya varor, konstruktioner och nya teknik användes under femtiotalet att säkerställa både bättre flexibilitet och passform för att samtidigt åstadkomma en lägre vikt och mjukhet. I damskor har stilar, silhuetter, läder och klackar spelat viktiga roller, och även den relativt nytt fenomen att ha en "sko för varje tillfälle" var en del av en ökad konsumtion.
I juni 1956 fick modeskapare återuppliva 1912 Poiret-perioden kläder med alla sina elegans, förbättringar och lyxiga material och alla damskor återspeglade just detta inflytande. Under 1950-talet sker den häpnadsväckande ökning av populariteten för stilettklack. Ett par andra populära skor stilar från 1950-talet inkluderar squaw mockasiner, kilar och stövlar.
Kvinnors mode på 1950-talet återspeglade en komplicerad blandning av konservatism och glamour: a girl-next-door fräschör samt lockande kvinnlighet. Kvinnor som hade genomlevt de umbäranden i den stora depressionen och andra världskriget kunde nu ha råd med nya stilar och omfamnade dem alla, från elegansen i stora, svepande kjolar till shorts och byxor.Ett timglas figur dominerade utseendet på 1950-talet.
Med cinched in midjemått och accentuerade höfter och byster.Trots den mogna, konservativ look ville stora designers skapa en ny känsla för ledig klädsel och kvinnor började allt att bära byxor, shorts, sportkläder, och axel-avslöjande sun dresses.
Historiska kontexten för 1950 Mode: På 1950-talet hade ekonomiska vinster skapad en ny konsumentdriven samhälle och möjliggjorde för en familj att leva ganska bekvämt på en inkomst. Kvinnor som hade tagit fabriksarbete under andra världskriget fick sluta eller sparkades.
När människor strävade efter en konservativ enkelhet, blev hemmafru den feminina ideal dagen. Även om förorts livsstil kan tyckas grunt för vissa, och begränsande för kvinnor, måste man komma ihåg att för tjugo år hade människor levt i rädsla för fattigdom, och de bara hade negativa tankar efter svindlande förluster under andra världskriget.
Den underliggande rädsla för kärnvapen och förändringar som skett i medborgarrättsrörelsen, och kanske uppblåst hotet om kommunismen har skapad längtan efter enkla, idealiserade liv som skildrades i massmedia. TV omvandlade underhållning och nyheter, påverkade trender och mode.
New Look: Christian Dior introducerade New Look redan 1947. Med sin snäva fastsatt midja, böljande kjol, och uttalas byst linje, det nya utseendet påminde historiska stilar i mitten av 19-talet och anget tonen för nästa decennium.Stora kjolar behövde stöd av nylon nät.
Hoops, eller Crinoline burar, en kvarleva från 1850-talet, fördes tillbaka Klädstilar under krigsåren presenterade dova färger, kvadrat axlar, och en minimal användning av tyg och utsmyckningar på grund av krigs begränsningar. New Look erbjuds en ny överflöd och en ny titt på kvinnlighet.
Pennkjolar och Big Kjolar: Skräddarsydda kostymer verkade mycket feminin, med snäva midjor och accentuerade höfter. Även Coco Chanel introducerade enligt henne mer bekväm, nästan boxy, kostym, lättad av en blus med en pussycat båge, den långa, smala utseendet, kvävande midjan och smal kjol förblev en populär silhuett.
För daglig slitage och avslappnade tillfällen, var en bred kjol ett alternativ som kunde bäras utan de stora krinoliner, för en mjuk, draperad utseende. Skjortblus klänningar, som ofta bärs av TV hemmafruar, var också ett populärt alternativ till de mer överdrivna stilar.Grimma topp klänningar var en avslappnad still för stranden, eller för sommar cookouts och partier.
Populära Tryck av 1950-talet: Strama färgerna från 1940-talet, kom tillbaka.Från ränderade blommor, till tryckta färger som kom allmänt på en vit bakgrund. Vilda blommor kjolar, som kontrasterade med en enfärgad, kortärmad stickad topp.Ränder av alla slag dök upp, från djärva svartvita horisontaler ,tunna svarta eller mörka blå ränder på en ljus bakgrund, som ofta bärs med 3/4-ärm.
Prickar dök också upp i kontrasterande färger, som rött på vitt (och vice versa), eller mörkt blått och vitt, eller vitt på vitt med nubby eller texture punkter.Broderade mönster och applikationer var ofta med nära fållen på en bred kjol. En filt pudel applikation blev symbol för 50-talet stil och ofta bärs i dag för 50-talet part eller för Halloween.
Tyg och teknik på 1950-talet: Nya framsteg i massproduktion gjordes, fler plagg tillverkades vid högre takt och i större mängd än någonsin tidigare.I takt med att produktionshastigheten ökade, blev kläder också allt billigare. Nylon, som inte längre behövdes för krigs fallskärmar, blev istället häftklammer som skulle användas för att göra damunderkläder, blusar och sportkläder.
Även bomull var fortfarande ett populärt val för sommar kläder, Dacron och rayon minskad stryk sysslor med sina no-rynkor texturer. Tvätt sysslor blev enklare med de nya dropp torkade plagg.Syntetiska fibrer och blandningar framtagna i ull industrins marknadsandel kunde samtidigt frigöra konsumenterna från irriterande malar som i det förflutna, kunde förstöra hela ull plagg som fanns i garderoben.
Kvinnor i byxor: När kvinnor drog på sig byxor för att arbeta i fabrikerna under andra världskriget, upptäckte de en ny typ av frihet och komfort. Från lösa värdinna byxor med snäva sticka byxor och korta shorts.Den dragkedja var en populär stängning som det lämnade en slät front och remmar som var fästa vid nedre fåll byxor drog rynkor i tyget, för en snygg, avsmalnande utseende.Kvinnor i hemmet eller på stranden bar korta shorts med stoppade in blusar eller skjortor bundna vid mellangärdet.
Pedal langare slutade strax under knäet, medan Capri byxor slutade vid lägre kalv, i en avslappnad men sofistikerad stil.Men för klänning tillfällen utanför hemmet, för att gå centrum eller till kyrkan, var klänningar fortfarande ett måste.
Tillbehör i 1950-talet - HANDSKAR: En välklädd kvinna bar handskar och mössa utanför hemmet för alla utom de mest avslappnade tillfällen. Långa, handskar med armbåge längd visades för formell och festkläder med kort ärm klänningar eller axelbandslösa klänningar. Korta handskar används med kostymer eller långärmade kläder.
HATTAR: Under New Look premiären används bredbrättad trädgård stil hattar. Men mindre hattar rådde under större delen av 1950-talet. Tidy små hattar prydda med slöjor var populär och kom i ett sortiment av färger, ofta pasteller till våren och sommaren.
GLASÖGON: blev ett sätt uttalande och presenterade nya konstruktioner såsom grävaren ögat stil med utsvängda, spetsiga kanter. Ramar kom i en mängd olika färger.
SMYCKEN: Pärlor eller faux pärlor var den ikoniska halsband av 1950-talet. Plast pop pärlor var en populär kostym tillbehör. Slim klockor och dämpade ringar, tillsammans med clip-on örhängen, var konservativ och elegant.
SKOR: Höga klackar hade rundade tår, ofta med peep-tår. Men en ny känsla av komfort kröp in damskor. Espadriller var ett populärt val för stranden och semester slitage. Tennis skor används i hemmet och trädgården och kom i enkla färger för maximal komfort.Sadel oxfords, en kvarleva från 1940-talet, var populär bland de yngre, ofta parat med korta strumpor kallas Bobby strumpor.
Inflytelserika modedesigners av 1950-talet: Även om Christian Dior startade 50-talet mode med sin New Look 1947, har många andra formgivare också påverkat årtiondet. Clare McCardell, en amerikansk designer, hade infört en tillfällig lands flicka ser kläder på 40-talet med hjälp av denim och gingham.
Hon fortsatte att utforma kläder under 50-talet. Cristóbal Balenciaga skapade 3/4 längd ärm. Hans design erbjöd en lösare stil som släpptes kvinnor från stelt strukturerade skräddade plagg. Kombinera en lös kappa med en pennkjol skapat en unik nytt utseende.
Hans 1957 ,,säck klänning,, utan midja utvecklades till skift klänning som blev så populär på 1960-talet. Hubert de Givenchy var känd för att skapa kläder för hans favorit kändisar Audrey Hepburn och Jackie Kennedy. Han inträdde i Paris couture scenen vid tidig ålder.
Coco Chanel återupprättades sig som designer efter andra världskriget med bärbara kläder. Hennes boxy kostymer med kontrasterande trim med en mjuk blus utsmyckad med en pussy-cat båge, skapades för att underlätta rörligheten. År 1955 införde hon signatur vadderade handväskan med en förgylld kedja bandet, som är fortfarande populärt.Det var Coco Chanel som en gång ökänt sade, "Mode bleknar, bara stil förblir densamma.
1950-talets Fashion Ikoner: Filmstjärnor stod som modeikoner från 50-talet och fick bära kläder på och av filmen som skapats för dem av modedesigners.
Audrey Hepburn: Vars look inspirerad Givenchy, skapade en känsla av ungdomlig nåd. Med sin slanka figur, ovanligt i en tid som firade en mogen timglas silhuett, blev Audrey en modeikon som är fortfarande beundrade och kopierade idag.
Grace Kelly: Hennes elegant men ändå naturlig stil reflekterade en inre skönhet. Hermes skapade den berömda påsen Kelly för skådespelerskan som blev prinsessa för att skydda henne "baby bump" från pressen. Barbara Billingsley, eller som världen känner henne.
June Cleaver: var en hemmafru som bar pennkjolar och pärlor för att rengöra hennes hem. Den ikoniska 50-talet TV-mamma kan ses i repriser för att ha en bra titt på hur kvinnor skulle klä sig.
Doris Day symboliserade en frisk, flicka-next-door skönhet i kombination med en perky slags sinnlighet och ofta skildras i filmer och filmtidningar som bär den avslappnade klädstilar som blev så populär på 50-talet.
Alternativ Mode av 1950-talet: "Beatnik" var namnet som myntades för att beskriva en grupp av intellektuella, konstnärer och poeter på 1950-talet. Ungefär som bohemer andra epoker, stod beatniks mot masskonsumtion och konservativa idealer. Kvinnliga beatniks avvisade modetrender och bar sitt hår långt och naturligt.
De använde inte smink. Till skillnad från de bohem (och senare hippies) som spelade med historiska stilar och kläder begrepp, bar beatniks moderna plagg på ett stram sätt. Beatniks ofta porträtterades i media som söta, roliga karaktärer som bar svarta turtlenecked skjortor och spelade bongos. I filmen Funny Face, Audrey Hepburn porträtteras en beatnik slags flicka som arbetade i en bokhandel.
Att 50-tals klädstilar lever fortfarande kvar syns inte minst på vad dagens klädtillverkare har att erbjuda. Med tanken på att dagens klädstilar är både tråkiga och fantasilösa så vill man gärna använda sig av en gammal och beprövad koncept som tycks gå hem hos dagens unga kvinnor. Nedanför har vi listat ut några exempel på sådana kläder och skor. Kvaliteten på dom kan variera som på allt som produceras idag i lågprisländer men en sak har dom dock gemensamt: Dom skapades med hjälp och inspiration från 50-tals stilen som än idag fortsätter sin framgångsrikt koncept.
Dam A-linjeklänning Midiklänning - Ärmlös Röd Prickig Lappverk Polka dots Knapp Färgblock Plusstorlekar Fest Femtiotal Varm Utekväll Rubinrött Vin Fuchsia Marinblå Ljusblå S M L XL XXL 3XL 4XL >>>
ForeMode Fashion Women T-Strap High Heels Bow Platform Round Toe Pumps Leather Summer Lolita Sweet Shoes >>>
Dam Swingklänning Knälång klänning - Kortärmad Tryck Dragkedja Sommar V-hals Ledigt Elegant 2020 Vit Svart Blå Rubinrött Rodnande Rosa Vin Dusty Rose Dammig blå Marinblå Brun S M L XL XXL >>>
J. Adams Mary Jane Oxford Pumps - Cute Low Kitten Heels - Retro Round Toe Shoe with Ankle Strap - Kym >>>
MUXXN Women's 1950s Vintage 3/4 Sleeve Elegant Collar Cocktail Evening Dress >>>
Bettie Page Women's Bp320-Bettie Dress Pump >>>
MISSJOY Plus size dresses for women 4xl Off the Shoulde polka dot Button patchwork vintage Retro 50s 60s skater swing dress 2018 >>>
Chase & Chloe Dora-7 Lace-Up Vintage Cut-Out Women's Heeled Oxford >>>
Det bästa med vintage klädstilar från 50, 60 och 70-talet är det att dom egentligen aldrig blivit ,,out of date,, så själva begreppet vintage gäller bara tidsperiod och inte klädstilar i sig, dom lever i högsta grad vidare och förtsätter att inspirera kvinnor världen över även idag.
Många kvinnor vill ha en utstyrsel för varje dag, eller en för varje tillfälle. Men det är inte alltid möjligt, och ofta måste man göra det bästa av vad man har.
Likt många andra problem i livet hänger bra klädstil på att vara kreativ och praktisk. Vad menar man med det? At du helt enkelt med samma plag kan skapa en utstyrsel för lördagskvällen och måndag morgon.
För detta krävs ,,flerfunktionella,, plagg som går att kombinera i olika stilar och inga kläder är bättre lämpade för det än stilar inspirerade av plagg från 50, 60 och 70-talet. Dessa fantastiska kläder ge dig möjligheter att blanda och mixtra på ett sätt som bara dina egna fantasi kan sätta stop för.
Klädstilar från dessa perioder har alltid varit ett uttryck för viktiga förändringar i samhället och ett sätt för kvinnorna att protestera mot mansdominerade stadgar, något som dagens tråkiga och massproducerade kläder kan aldrig göra.
Vi älskar vintage kläder och hoppas att dom kommer att vara den eviga inspirationskälla för alla nutidens kläddesigners. Att sprida och dela med sig information om gamla klädstilar via sociala medier kan hjälpa att bevara deras minne och öka dess popularitet framför allt bland unga kvinnor. Så om du gillar vår sida, ge oss gärna feedback vad du tycker om den på Facebook, Twitter eller på Instagram.
Här slutar vår resa i 50-tals mode. Vi hoppas att du är nöjd med vår artikel om hur kvinnor klädstilar utvecklades efter andra värdskriget och hur dom påverkade deras frihet och självständighet. Vi hoppas också att du gillade vår sida och rekommenderar den för dina vänner. Tack och välkommen åter!